برای استفاده مربیان تلاشگر، معلمان بزرگوار و آحاد مردم در انواع سایت ها و وبلاگ ها
برای استفاده مربیان تلاشگر، معلمان بزرگوار و آحاد مردم در انواع سایت ها و وبلاگ ها
روش چند حسی فرنالد
فرنالد رویکردی چند حسی را مطرح می کند که هنگام یادگیری ، هم زمان چهار حس دیداری ،شنیداری، حرکتی و بساوایی را تحریک می کند .
دانش آموز کل کلمه را ردگیری می کند و بدین ترتیب قدرت حافظه و تجسم کل کلمه تقویت می شود.
روش فرنالد شامل چهار مرحله است:
1)دانش آموز کلمه ای را که می خواهد یاد بگیرد انتخاب می کند و معلم آن
کلمه را با مداد شمعی یا ماژیک روی کاغذ می نویسد سپس دانش آموز با کشیدن
انگشتش روی کاغذ کلمه را ردگیری می کند (بنابراین حواس بساوایی و حرکتی هر
دو به کار می افتد).همانطور که دانش اموز کلمه را ردگیری می کند معلم کلمه
را به گونه ای تلفظ می کند که دانش آموز آن را بشنود( بنابراین حس شنوایی
دانش آموز تحریک می شود).این فرایند ادامه پیدا می کند تا زمانی که دانش
آموز بتواند کلمه مورد نظر را بدون نگاه کردن به نمونه درست بنویسد . وقتی
این تکلیف با موفقیت به انجام رسید ، آن کلمه در جعبه ای قرار داده می شود.
بدین ترتیب آن قدر واژه ها در جعبه جمع می شوند تا دانش آموز با استفاده
از آن بتواند یک داستان بنویسد.سپس داستان به گونه ای تایپ می شود که دانش
آموز بتواند داستانش را بخواند.
2)دانش آموز از این پس دیگر کلمه ها را ردگیری نمی کند ، اما یاد می
گیرد با نگاه کردن به نوشته ی معلم واژه های جدید را پیش خودش تلفظ کند و
بنویسد .
3) دانش آموز قادر است کلمات جدید را از شباهتشان به واژه های چاپی یا
اجزای واژه هایی که قبلا یاد گرفته است ،تشخیص دهد.بنابراین ، دانش اموز
می تواند دانشی را که از طریق مهارت های خواندن کسب کرده است تعمیم
دهد.منحصر به فرد بودن روش فرنالد در مرحله ی یک مشهودتر است ، افزون بر
این ، روش فرنالد برای تدریس املا نیز موثر است . هدیه ای از یک همکار
سلام:روش خوبی است .اما همکاری باحوصله می خواهد تا مراحل قید شده را به طوردقیق اجرا نماید وبه نتیجه برسد.والا باعث سردرگمی می شود.
ضمنا چشم راه راهمناییهای سبزتان هستم.