افتتاح کانال دوماهنامۀ شوق‌تغییر در تلگرام

دوستان عزیز و مراجعه‌ کنندگان گرامی وبلاگ گونش، از این پس می‌توانند آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به دوماهنامۀ بین‌المللی شوق‌تغییر را که به مدیرمسئولی دکتر حیدر تورانی و سردبیری اینجانب، مرتضی مجدفر منتشر می‌شود، در کانال شوق تغییر پیگیری کنند.

 

بعد از تایپ نشانیshoghetagheer@ در تلفن همراه تان، روی کلمۀ  Join  کلیک کنید و وارد کانال یاد شده شوید.  منتظر کلیک رنجه‌هایتان  هستیم.

بازگشت به کاروانسرای تعطیل شده!

پس از فیلتر شدن تلگرام و به روز نشدن طولانی مدت وبلاگ گونش، دوباره به این فضا باز‌می‌گردیم.

منتظر مطالب جدید و متنوع در وبلاگ گونش باشید. 

اعتماد‌جمعی و نگهداشت کارکنان در مدرسه در شوق‌تغییر 23

شمارۀ 23 دوماهنامۀ بین المللی شوق‌تغییر، ویژۀ ماه‌های خرداد و تیرماه 95 در 64 صفحه و به قیمت سه هزار تومان منتشر شد.

کانون تغییر این شماره از مجله که به مدیرمسئولی دکتر حیدر تورانی و سردبیری دکتر مرتضی مجدفر منتشر می‌شود، به موضوع «اعتماد‌جمعی و نگهداشت کارکنان در مدرسه» اختصاص یافته است و مقالات و نوشته‌های خواندنی خوبی در آن به چشم می‌خورد.

ادامه نوشته

فنلاند تغییر نظام می‌دهد؟

در مطالب قبلی  دوماهنامۀ شوق‌تغییر، از ویژگی‌های نظام آموزشی فنلاند سخن گفتیم. هم‌چنین از انتشار کتاب «درس‌های فنلاندی» توسط مرکز نوآوری‌های آموزشی مرآت سخن گفتیم. در شمارۀ 23 شوق‌تغییر هم مطلبی با ترجمۀ «مجتبی مقصودی» منتشر خواهد شد که حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. اخیراً مطلع شدیم فنلاند قرار است  باز هم تغییراتی در نظام آموزشی خود ایجاد کند. چکیده‌ای از این تغییرات را به انتخاب دوست خوبمان «‌دکتر مهدی چوبینه» برایتان گلچین کرده‌ایم.

ادامه نوشته

تقدیرنامۀ معاونت آموزش متوسطۀ  برای نویسندگان شمارۀ 20 شوق تغییر

از سوی دفتر معاون محترم آموزش‌متوسطۀ وزارت آموزش‌وپرورش، تقدیرنامه‌هایی با امضای مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطۀ به دفتر مجله واصل شده که در آن‌ها، تمامی نویسندگان فرهنگی که مطلب‌شان در شمارۀ 20 شوق تغییر به چاپ رسیده است، مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

ادامه نوشته

شوق‌تغییر 21 از راه رسید...

شمارۀ 21 دوماهنامۀ بین‌المللی شوق‌تغییر با تاریخ انتشار بهمن و اسفند 94، با موضوع «حفاظت از محیط‌زیست، آموزش دانش‌آموزان و توسعۀ پایدار » در 64 صفحه منتشر شد.

در این شماره از این مجلۀ آموزشی که از شهریور ماه 91،  به مدیر مسئولی دکتر حیدر تورانی و سردبیری دکتر مرتضی مجدفر منتشر می‌شود، مطالب متنوعی دربارۀ چگونگی آموزش حفاظت از محیط‌زیست به دانش‌آموزان و اثرات آن در توسعۀ پایدار کشورمان آماده شده است.

ادامه نوشته

کانون‌های تغییر 1395 اعلام شد

از سوی شورای تحریریه و مشاوران شوق‌تغییر، کانون‌های تغییر 6 شمارۀ سال 95 این مجله اعلام شد. لازم به یادآوری است در انتخاب این اولویت‌ها، نظرات مخاطبان در پاسخ به مسابقه و فراخوان مندرج در  وبلاگ گونش و کانال تلگرامی شوق‌تغییر مد‌نظر قرار گرفته و پس از طرح در جلسات شورای تحریریه، نهایی شده  است. هم چنین اسامی برگزیدگان مسابقه، به زودی از طریق وبلاگ گونش و کانال اعلام خواهد شد:

* شمارۀ 22، فروردین و اردیبهشت 95‌‌:‌ روان‌شناسی اجتماعی کاربردی و تربیت.

* شمارۀ 23، خرداد و تیر 94‌: روش‌های ایجاد اعتماد‌جمعی و نگهداری معلمان، دانش‌آموزان و کارکنان در سازمان‌های آموزشی.

* شمارۀ 24، مرداد و شهریور 95‌: جانشین‌پروری در سازمان‌های آموزشی.

* شمارۀ 25، مهر و آبان 95‌: چالش‌های فراروی تربیت در شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی.

*شمارۀ 26‌، آذر و دی 95: روایت پژوهی و مستندسازی در امور آموزشی، راهی به سوی توسعۀ مدیریت‌دانش و تعمیق یادگیری.

*شمارۀ 27‌، بهمن و اسفند 95‌: هدایت‌تحصیلی و شغلی در نظام آموزشی ایران( با توجه ویژه به تغییرات جدید در شیوۀ هدایت تحصیلی).

البته موضوعات مهمی از قبیل تحول بنیادین، کیفیت‌گرایی، محیط‌زیست،‌گفتمان‌سازی و بهره‌وری مدرسه و این قبیل مطالب  که در شماره‌های قبلی حائز اهمیت بوده‌اند، چاشنی همیشگی مطالب ما خواهند بود.

کسانی که متقاضی مشارکت در تولید محتوای هر یک از شماره‌ها هستند، حداکثر یک ماه و نیم قبل از انتشار همان شماره، مطالب‌شان را به دفتر مجله ارسال کنند. البته مهلت ارسال آثار برای شمارۀ 22، استثنائاً تنها تا ده اسفند 94 تعیین شده است. اطلاعات تکمیلی و موردی در این زمینه به طور مرتب از طریق وبلاگ گونش و کانال شوق‌تغییر اعلام خواهد شد. 

21 شمارۀ گذشته، آن چه گذشت و تمدید مهلت مسابقۀ شوق‌تغییر

چند روز پیش مطلبی با عنوان«مشارکت شوق‌تغییری‌ها با شوق‌تغییر» را در وبلاگ  قرار دادیم و از همراهان عزیزمان درخواست کردیم در مسابقۀ بزرگ و جایزه‌دار شوق‌تغییر که برای تعیین سوژه‌های شش شمارۀ مجله در سال 95 صورت می‌پذیرد، شرکت کنند. ضمن تشکر از مخاطبان محترمی که با ارسال نظرات خود به جمع شرکت‌کنندگان این مسایقه پیوسته‌اند، لازم است پرسش برخی از عزیزانی را هم که تاکنون همۀ 21 شمارۀ گذشته شوق‌تغییر(20 شمارۀ چاپ شده و شمارۀ 21 در شرف انتشار) را ندیده‌اند، مطرح نماییم. 

ادامه نوشته

تأکید صرف بر ربان رسمی به هویت بجه ها لطمه می زند

حدود سه ماه پیش ایبنا(خبرگزاری کتاب ایران) در سلسله گفت‌وگوهای خود تحت عنوان «ادبیات کودک در آیینه اقوام ایرانی»، مصاحبه‌ای با من انحام داد که اکنون بعد از گذشت چند ماه، متوجه شدم که در اول دی ماه نود و چهار،  بالاخره آن را در خروجی خبرگزاری قرار داده است. به رغم تأخیر فراوان در انتشار متن این مصاحبه، خبرنگار ایبنا خیلی حرف‌هایم را تغییر نداده است، فقط شاهد اندکی تقلیل در مباحث مطرح شده هستیم که آن هم با توجه به حساسیت‌ها و فشارهای موجود در این زمینه از سوی برخی عناصر، طبیعی به نظر می‌رسد. متن این گفت‌وگو را می‌توانید در فایل زیر ببینید و بخوانید.

http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/230560

 

مشارکت شوق‌تغییری‌ها با شوق‌تغییر

برنامۀ پیش‌بینی شدۀ  دوماهنامۀ شوق‌تغییر برای سال 94  با اتمام سال 94، خاتمه خواهد پذیرفت و مسئولان این مجله باید این روزها، موضوعات مجلات شش‌گانۀ خود در سال1395 را مشخص کنند.

همان طور که خوانندگان مجله استحضار دارند در هر شماره از شوق‌تغییر، یک موضوع محوری با عنوان «کانون تغییر» تعیین می‌شود که اکثر نوشته‌ها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و مطالب تجربی و تطبیقی مجله حول و حوش آن دور می‌زند. این روند در تمامی 20 شمارۀ اخیر رعایت شده و در شمارۀ 21 نیز کانون تغییر به «آموزش محیط زیست به دانش‌آموزان و توسعۀ پایدار» اختصاص یافته است. 

ادامه نوشته

شوق‌تغییر به شماره بیست رسید

بیستمین شماره دوماهنامۀ شوق‌تغییر با موضوع «تربیت دانش‌آموزان کارآفرین» و با تاریخ آذر و دی 94 منتشر شد. در این شماره علاوه بر درج گفت‌وگوها، مقالات و نوشته‌هایی دربارۀ تربیت دانش‌آموزان کارآفرین، طرح کاشف که در دورۀ متوسطۀ اول و بین تمامی دانش‌آموزان پایه‌های هشتم و نهم اجرا می‌شود، توضیح داده شده است. شوق‌تغییر بیستم با همکاری معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بین تمامی مدارس متوسطۀ اول کشور توزیع شد و از این رو به بالاترین شمارگان خود از ابتدا تاکنون رسید.

آخرین شماره شوق‌تغییر در سال جاری(شمارۀ بیست و یک)، نیمۀ اول بهمن ماه 94 با موضوع «آموزش محیط‌زیست به دانش‌آموزان و توسعۀ پایدار»  منتشر خواهد شد. آخرین مهلت برای دریافت مقالات و نوشته‌های معلمان، بیستم دی‌ماه 94 تعیین شده است.

برای اشتراک شوق‌تغییر، دریافت سی دی حاوی شماره‌های 1 تا 18 و نیز دریافت مجلد سال 93 این مجله، با شماره تلفن 88345217 در تهران تماس حاصل نمایید

در جوانی، در پیری

در جوانی

دست‌ها دراز

زبان‌ها کوتاه.

 

در پیری

زبان‌ها دراز

دست‌ها کوتاه.

 

در جوانی

روزها کوتاه

سال‌ها دراز.

 

در پیری

روزها دراز

سال‌ها کوتاه.

شعر از زنده‌یاد بختیار وهاب‌زاده، شاعر ملی آذربایجان

ترجمه مرتضی مجدفر، به نقل از کتاب ماهنی‌های عاشقانه

جایزۀ پروفسور میرسپاسی برای «101 راه برای جلوگیری از نفله شدن در مدیریت»

دومین دورۀ «جایزۀ کتاب سال مدیریت و مهندسی صنایع پروفسور ناصر میرسپاسی»، که به یاد این استاد فرهیختۀ رشتۀ مدیریت منابع انسانی کشورمان برگزار می‌شود، هفتم آذرماه 94 در محل دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، هم‌زمان با معرفی سومین دورۀ جایزۀ بزرگ مدیریت ایران، برگزیدگان خود را شناخت و من نیز به سبب تألیف کتاب «101 راه برای جلوگیری از نفله شدن در مدیریت» و  نیز  دو کتاب‌ دیگرم در حوزۀ مدیریت منابع انسانی،یعنی «مدیریت آموزشگاهی در عمل» و «مدرسه و کیفیت‌گرایی» موفق به دریافت تندیس ویژۀ این دوره از جایزۀ میرسپاسی شدم.

 

تاکنون به سبب تألیف کتاب‌های انفرادی و مشترکم، جوایز متعددی گرفته‌ام، ولی گرفتن این جایزه و تندیس آن از دست پروفسور ناصر میرسپاسی، پدر مدیریت منابع انسانی ایران و استاد خودم در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، حلاوت دیگری داشت. استادی که اکنون در هشتاد و چند سالگی، کماکان شاداب و سرزنده است. 

با جذامیان تبریز

بابا باغی، منطقه‌ای پر دار ودرخت و خوش آب و هوا در نزدیکی تبریز است که از سال‌ها پیش بیماران جذامی را در آن جا به شکل قرنطینه و دور از مردم نگهداری می‌کنند. دکتر محمد حسین مبین تبریزی، پزشک و جراح نیکنام آذربایجانی که تقریباً تمام عمر خود را در بابا باغی و با جذامیان طی کرد، چندی پیش درگذشت. آذربایجانی‌ها او را آلبرت شوایتزر ایران و پدر جذامیان نام نهاده بودند. او شاعری چیره‌دست هم بود و به ترکی و فارسی شعر می‌سرود. تخلص شعری مبین، شیمشک (به معنای تندر یا رعد وبرق) بود.

چندی پیش که نوشته‌های چاپ شدۀ خودم در مجلات رشد را مرور می‌کردم، به مطلبی برخوردم با عنوان «محرم در بابا باغی» که در آذرماه 89 در مجلۀ رشد معلم به چاپ رسیده بود. این مطلب یادکردی است از زنده‌یادان استاد شیمشک و پدرم غلامرضا مجدفر و نیز شاعر خوشنام و با قریحۀ تبریزی کریم مشروطه‌چی(سؤنمز) که امیدوارم خداوند کماکان او را زنده نگه دارد. این مطلب را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

http://www.roshdmag.ir/Roshdmag_content/media/article/831.pdf

 

نشست ترویج  علم و نسل آینده

هفتۀ ترویج علم، امسال نیز هم‌چون سال‌های قبل، از  شنبه 16 تا پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه 94 به همت «انجمن ترویج علم ایران» در دو نوبت صبح و عصر با برنامه‌های گوناگون در محل برج میلاد تهران برگزار می‌شود. بعد از ظهر روز یکشنبه 17 آبان که روز ترویج علم و نسل آینده نامگذاری شده است، از ساعت 15 تا 18 نشستی با همین عنوان،  با حضور خانم دکتر نوش‌آفرین انصاری، آقایان دکتر حسن عشایری و  دکتر اسلامی، دو تن از دانش‌آموزان و به مدیریت اینجانب برگزار خواهد شد. حضور در این نشست و سایر نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی هفتۀ ترویج علم برای همکاران فرهنگی آزاد و برای دانش‌آموزان با اطلاع و هماهنگی قبلی بلامانع است.

در سایت انجمن ترویج علم ایران به نشانی  http://www.popscience.ir/  اطلاعات کامل‌تری در مورد انجمن و نیز برنامه‌های هفتۀ ترویج علم قابل مشاهده است. 

دست در جیب معلمان!

به مناسبت پولی شدن آموزش‌های ضمن خدمت فرهنگیان، یادداشتی نوشتم که ناقص و مثله شدۀ آن در روزنامۀ شهروند دوشنبه، 11 آبان‌ماه(صفحۀ 16) و متن کامل و بدون تغییر آن در سایت سخن معلم درج شده است. در این یادداشت تحلیلی، از تصمیم تدریجی و جدید آموزش‌وپرورش انتقاد کرده‌ام. متن کامل این یادداشت را در نشانی زیر بخوانید. لطفاً نظرات خودتان را در ذیل یادداشت من در سایت سخن معلم یا اگر تمایل داشتید در بخش نظرات همین پست مرقوم بفرمایید.

http://www.smi-edu.com/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA/item/3357

 

 

«انضباط مثبت در کلاس درس» بار دیگر منتشر شد

چاپ سوم کتاب مشترک من و دوست بزرگوارم، دکتر غلامرضا حاجی‌حسین‌نژاد، استاد دانشگاه خوارزمی(تربیت معلم)، با عنوان «انضباط مثبت در کلاس درس» منتشر شد. در این کتاب که نوشتۀ جیننلسون، لین لات و اچ. استفان‌گلن است، و توسط ما دو نفر به فارسی ترجمه شده، طرحی تحت عنوان «نشست‌های کلاسی» برای پرورش دانش‌آموزان، بر مبنای مهارت‌های زندگی و هوش‌هیجانی به تفصیل توضیح داده می‌شود. این طرح که ابتدا به صورت آزمایشی به مدت 10 سال در 100 مدرسۀ آمریکایی به اجرا گذاشته شده، اکنون چند سالی است که حالت کشوری پیدا کرده است. مؤلفان کتاب که مدرس دانشگاه و معلم مدرسه هستند، با تشریح روش مد‌نظر خود، معتقدند که بدون هیچ‌گونه تشویق و تنبیهی و تنها با انگشت گذاشتن بر انگیزه‌های درونی و هوش‌هیجانی دانش‌آموزان، می‌توان در زمینۀ مدیریت کلاس درس و ایحاد انضباط مثبت در مدرسه موفق بود.

چاپ سوم کتاب در 256 صفحه و با قیمت 16 هزار تومان توسط نشر امرود به بازار نشر عرضه شده است. کتاب حاضر در کتابنامه‌های رشد و وبگاه طرح سامان‌بخشی کتاب‌های آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش معرفی  و مورد تأیید قرار گرفته و ورود آن به کتابخانه‌های مدارس و توزیع بین معلمان، کارکنان آموزشی و اولیای دانش‌آموزان هیچ گونه منعی ندارد. کتاب را می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 88345217-021 تهیه کنید.

«سئل‌لر ساراسی » دالغالاندی

این روزها رمان ترکی «سئل‌لر ساراسی» به قلم استاد و معلم شناخته شده و پیشکسوت‌مان «حبیب فرشباف» در تهران منتشر شده است. این رمان کم‌حجم و خواندنی ترکی، برداشتی آزاد از افسانۀ فولکلوریک «سارا» است که در منطقۀ مغان آذربایجان رخ می‌دهد. استاد فرشباف، کتاب را با در نظر داشتن رمان فارسی «سارای»، نوشتۀ «محمدرضا یوسفی»، به زبانی سلیس و همراه با آداب و رسوم، عادت‌ها و باورهای منطقۀ مغان به رشتۀ تحریر درآورده است. از این رو به رغم آن که روی جلد کتاب به اصرار استاد فرشباف، برای معرفی ایشان، از عبارت «چئویرن»(مترجم) استفاده شده است، ولی باور من این است که این کتاب، یک آفرینش ادبی ترکی است با نیم‌نگاهی به اثر استاد یوسفی.

 

 

 

در ادامۀ مطلب، دوستان ترک‌زبان می‌توانند معرفی کامل‌تری از این اثر را بخوانند. لازم به یادآوری است ویرایش ادبی و ادیت فنی کتاب از سوی اینجانب صورت پذیرفته است.

ادامه نوشته

شمارۀ نوزدهم، آغاز سال چهارم  و خانوادۀ  بزرگ شوق تغییر

شمارۀ 19 شوق‌تغییر  ویژۀ ماه‌های مهر و آبان ‌94، با موضوع ویژۀ «در مسیر تعالی» که به برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه، رتبه‌بندی مدارس و کیفیت ‌بخشی به امور در نظام آموزشی اختصاص دارد، در 64 صفحه منتشر شد.

 

در این شماره گفت‌وگوهایی با مهندس زرافشان و دکتر حمیدی(معاونان وزیر آموزش‌وپرورش)، مهندس صادق‌پور و محمدحسین کفراشی(دو تن از مدیران کل ستادی)، دکتر محرم آقازاده، دکتر علیرضا ضادق زاده و دکتر محمود سمیعی‌نصر دربارۀ برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه، کیفیت‌گرایی و برندینگ در مدرسه‌داری انجام پذیرفته است. ضمن این که دیدگاه‌های برخی از مدیران و معاونان مدارس به همراه نظرات معلمان شاغل در مدارس سراسر کشور دربارۀ برنامۀ تعالی مدیریت و مدرسه‌‌داری موفق، صفحات این شماره از مجله را مزین کرده و این به غیر از مطالبی است که علاوه بر سوژۀ اصلی مجله در صفحات گوناگون آن چاپ شده است.

با انتشار این شماره از مجله، شوق‌تغییر چهارمین سال تولد خود را آغاز می‌کند. از این رو در سرمقاله‌ای که برای این شماره نوشته‌‌ام، اسامی 113 عضو خانوادۀ بزرگ شوق‌تغییر را در شناسنامۀ مجله آورده‌ام. این افراد، کسانی هستند که در 19 شمارۀ گذشته، از آن‌ها حداقل 2 مطلب در شوق‌تغییر به چاپ رسیده است و ما آن‌ها را عضو تحریریۀ مجله می‌دانیم. افرادی که تاکنون تنها یک مطلب از آن‌ها به چاپ رسیده و تعدادشان فراوان است، در زمرۀ اعضایی قرار دارند که به محض انتشار دومین نوشتۀ آنان، به عضویت خانوادۀ بزرگ شوق‌تغییر درمی‌آیند و اسامی آن‌ها در مجله درج خواهد شد. امیدواریم در آینده‌‌ای نزدیک، بتوانیم اجتماعی با حضور  تمامی اعضای تحریریۀ بزرگ شوق‌تغییر در تهران یا یکی از شهرستان‌ها برگزار کنیم.

در ادامۀ مطلب، علاوه بر خواندن سرمقاله‌ای که برای شمارۀ نوزدهم نوشته‌ام، می توانید اسامی 113 همکار گرامی تحریریۀ شوق‌تغییر را هم ملاحظه کنید. برای ارتباط با تحریریه و امور مشترکین شوق‌تغییر می‌توانید با شماره تلفن 88345217-021 ارتباط برقرار کنید. 

ادامه نوشته

 انتشار «هفت مهارت اساسی برای معلمان»

کتاب جدیدم با عنوان«7 مهارت اساسی برای معلمان» به عنوان سومین جلد از مجموعه کتاب‌های «همه چیز برای معلمان» منتشر شد.

 اطلاعاتی دربارۀ این کتاب را همراه با توضیحاتی در مورد جلد یکم و دوم این مجموعه در «ادامۀ مطلب» بخوانید.

 

ادامه نوشته