X
تبلیغات
رایتل

ارزشیابی نوآموزان دردوره ی پیش دبستان

 با توجه به این که محتوای آموزش وپرورش این دوره ی درهم تنیده ومبتنی بر رویکرد انس با قرآن است ومشتمل بر عناوین قصه، شعروسرود، بازی ، نقاشی ،کاردستی ،نمایش خلاق، بحث وگفتگو ، مشاهده ، فعالیت علمی آزمایش و آشنایی با نحوه ی استفاده ازفناوری­های جدید می باشد و این فعالیت ها در فرآیند تولید محتوای آموزشی ، با نگاه تلفیقی به حوزه های یادگیری دینی، اجتماعی، هنری ، ریاضی ، تربیت بدنی و علوم زبان آموزی طراحی و با هدایت مربی به روش فعال به اجرا درمی آیند ، فلذا در ارزشیابی نوآموزان توجه به نکات زیرضروری می‌باشد :

-آموزش های ارائه شده براساس اهداف ، اصول و چارچوب برنامه و فعالیت های آموزشی و پرورشی دوره ی پیش دبستانی صورت گرفته و از برگزاری هرگونه آزمون ونمره دهی به فعالیت های نوآموزان وآموزش نشانه های فارسی، اعدادریاضی،آموزش نوشتن حروف الفبای فارسی،دادن سرمشق ،صدورکارنامه کمّی وسایرفعالیت های مربوط به دوره ی ابتدایی جداً اجتناب گردد .

-ارزشیابی به صورت مشاهده ی غیرمستقیم و بدون آگاهی کودک انجام گیرد .

- ارزشیابی نیزهمانندآموزش ، فعالیت محور و فرآیند محور باشد .

-ارزشیابی کودکان بایدحین فرآیندیادگیری صورت گرفته و رشدآنان را درهمه ی ابعاداجتماعی،عاطفی ،اخلاقی واعتقادی، شناختی وجسمانی موردسنجش قراردهد و به منظورکمک به پیشرفت نوآموزان درامریادگیری انجام شود .

-عملکردکودک را نباید با عملکردکودک دیگرمقایسه کرد و رفتارهرکودک تنها با رفتارگذشته خودش قابل مقایسه است.

-ارزشیابی فرصتی است که مربی کارخود را نیز ارزیابی کرده تا از این طریق درکیفیت بخشی به فرآیند یاددهی-یادگیری فعالانه بکوشد.

-ارزشیابی بایدبراساس محتوای فعالیت های مربوط انجام گیرد ونتیجه به اولیای کودکان گزارش شود .

-ارزشیابی در این دوره از طریق مشاهده­ ی رفتار درگروه به صورت توصیفی انجام گیرد و از هرگونه آزمون و نمره دهی و صدورکارنامه باید پرهیز شود. اما صدورگواهی پایان دوره ی پیش دبستانی ضروری است .