X
تبلیغات
رایتل

اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی


اهداف برنامه و فعالیت های دوره پیش دبستانی
1 - پرورش مهارت‌های جسمی- حرکتی
2- پرورش روحیه و رفتار عاطفی
3- پرورش مهارت‌های ذهنی
4- پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی
5 - انس با قرآن و علاقه‌ به یادگیری آن
6 -  پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی
7-  تقویت حس دینی و علایق مذهبی
8-پرورش هویت ملی
9 -  پرورش مهارت‌های زبان فارسی
10 -  ارتقای سطح بهداشت و ایمنی
11 -  آشنایی با محیط‌زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن

حوزه انتظارات هر هدف در ادامه مطلب

 

هدف اول: پرورش مهارت­های جسمی –  حرکتی

 

الف- توسعه توانایی­ های جسمی حرکتی

o       انجام دادن صحیح فعالیت­ هایی چون نشستن، راه رفتن، چرخیدن، جهیدن، دویدن، پریدن، درجازدن، جمع و بازکردن اندام­ها، خوابیدن و ... .

ب- تقویت و هماهنگی توانایی­ های جسمی حرکتی

o       لی لی کردن- جا­خالی دادن- راه رفتن روی خطوط مستقیم، زاویه­دار و شیب­دار- هدفگیری- ضربه زدن با پا و دست- بریدن - سوزن نخ کردن (سوزن بزرگ و نوک­ گرد) - دوختن - تاکردن- چسباندن - پر و خالی کردن - بستن بند کفش- باز و بسته کردن دکمه - ترسیم - رنگ کردن - تقلید کردن از حرکات - حمل صحیح اشیا - پرتاب و دریافت کردن اشیا و ... .

 

هدف دوم: پرورش روحیه و رفتار عاطفی

 

الف- ابراز صحیح عواطف در زمان و مکان مناسب

o        ابراز محبت، همدلی و همدردی با دیگران، به فراخور شرایط و اشخاص

o        ابراز خوشحالی و تقدیر از کارهای شایسته دیگران

o        ابراز ناخشنودی از کارهای ناشایست

o       و ...

ب- شناخت، کنترل و ابراز مناسب هیجانات

o        واکنش صحیح به هنگام شادی، سرور، خنده و یا غم، اندوه وگریه

o       خودکنترلی به هنگام خشم و نفرت

o       برخورد مناسب در زمان ترس، اضطراب و نگرانی

o       و ...

 

هدف سوم: پرورش مهارت های ذهنی

 

الف افزایش دقت و تمرکز

o       افزایش تمرکز 15-10 دقیقه، از طریق تجارب یادگیری

o        تقویت قدرت حافظه.

ب- ارتقای توانایی تفکر منطقی، حل مسئله و تصمیم گیری

o       تمایل به گوش دادن نظر دیگران در حل مسائل

o       تصمیم­ گیری در انجام دادن فعالیت ­های روزانه و ارائه ی راه­ حل برای مسائل روزمره

o       بیان دلایل منطقی ساده برای عمل خود

پ- پرورش خلاقیت

o       ارائه ایده­ های نو و راه حل­های عملی جدید (از نگاه کودک) با استفاده از امکانات موجود

o       پاسخ گویی به سوالات از نوع باز

o       علاقه به تولید و مشارکت در فعالیت­ ها و بازی های خلاق

ت- تقویت روحیه پرسشگری

o       علاقه به پرسش در زمینه­ های گوناگون(اتفاقات روزمره، محیط، پدیده ­ها، خودش و...)

o       پیگیری پاسخ ­ها و طرح سوالات جدید

o       علاقه به شرکت در بازی­ ها و فعالیت­ هایی که چیستی  و چرایی را مطرح می­ کند.

ث- ارتقای سطح مهارت تشخیص با بهره­ گیری از حواس پنج­گانه

o       تشخیص رنگ ­ها، طعم­ ها، بو­ها، دما، زبری، نرمی و ...

o       درک مفهوم اندازه و مقدار (کوچک، بزرگ/ کوتاه، بلند/ کم، زیاد/ و ...)

o       درک مفاهیم فضایی (بالا، پایین/ زیر، رو/ پشت، جلو/ داخل، خارج/ راست، چپ/ کنار)

o       تشخیص اشیا و اشکال و ویژگی­ های آن­ها (چهارگوش، گردی، سه گوش)

o       دسته ­بندی بر اساس دو، تا سه ویژگی (اندازه - رنگ - شکل)

o       مرتب کردن (از کوچک به بزرگ و بالعکس، کوتاه به بلند و بالعکس، کم­رنگ به پر­رنگ و بالعکس)

o       برقراری تناظر یک به یک بین اعضای دو مجموعه

o       تعیین اندازه ­ی اشیا بدون استفاده از ابزار استاندارد (وزن، مقدار، درازا و پهنا)

o       تشخیص رابطه­ ی کل و جزء

o       تشخیص عدم تعلق یک شیء به یک مجموعه.

 

هدف چهارم: پرورش صفات اخلاقی و رفتار­های اجتماعی مبتنی بر ارزش­های اسلامی

هدف چهارم: پرورش صفات اخلاقی و رفتار­های اجتماعی مبتنی بر ارزش­های اسلامی

الف- در حوزه­ ی اجتماعی

o        تمایل به گوش دادن نظر دیگران

o       مهربانی با دیگران و بیزاری از بدکاران و دشمنان

o       احترام گزاردن به دیگران (پدر و مادر، بزرگ­ترها، مربیان و معلم ­ها، هم­سالان، کوچک­ترها)

o       انعطاف پذیری

o       رعایت قوانین گروهی

o       مشارکت­ پذیری در فعالیت­ها

o       توانایی ابراز خود در جمع

o       آشنایی با هدیه دادن در موقعیت­ های مناسب

o       رعایت آداب روابط اجتماعی (سلام کردن، خداحافظی کردن، خوش ­قولی، تشکر، عذرخواهی، در­زدن و اجازه گرفتن قبل از ورود به اتاق و کلاس و ...)

o       رعایت حال دیگران در هنگام بازی و فعالیت

o       امانت­ داری و حفظ اموال عمومی

o       راستگویی و صداقت در روابط اجتماعی

o       همدردی کردن با دیگران

o       کمک کردن به دیگران

o       آشنایی و استفاده­ ی صحیح از بعضی از رسانه­ ها (رادیو، رایانه، کتاب، مجله و ...)

o       آشنایی با مقررات عبور و مرور (چراغ راهنما، پل عابر پیاده و ...)

o       آشنایی با برخی مشاغل و احترام گزاردن به آن­ها (معلم، پزشک، کشاورز، پلیس، رفتگر، نانوا و ...)

o       آشنایی با نحوه­ ی زندگی مردم و احترام به آن (شهری، روستایی، چادرنشینی)

ب- در حوزه ی فردی

o       توجه به نظافت و آراستگی

o       عادت به راستگویی

o       نظم پذیری در کارها (وقت شناسی و ...)

o       انجام دادن کارهای شخصی

o       آشنایی با برخی آداب خوردن و آشامیدن

o       صبر و تحمل در کارها

o       درست مصرف کردن

o       انتقادپذیری

o       افزایش اعتماد به نفس (دوست داشتن خود، احترام به خود و...)

o       آشنایی و علاقه به فرهنگ حیا و عفاف مانند پوشش اسلامی.


 

هدف پنجم: انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن

انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن

الف- علاقه به شنیدن قرائت زیبا و جذاب آیات قرآن کریم

o       شنیدن صوت زیبای قرآن

o       علاقه به شرکت در جمع­ خوانی سوره­ های کوتاه قرآن و سعی در تقلید از قرائت زیبای آن.

ب- علاقه به حفظ برخی آیات و سوره­ های کوتاه قرآن کریم

o       حفظ برخی از سوره­ هایی که دارای آیات ساده، موزون و کوتاه است مانند: سوره­ های توحید، کوثر، ناس، عصر، نصر، حمد، فلق، قدر.

o       حفظ برخی عبارات و آیاتی که دارای ترکیب­ های ساده، روان، موزون و کوتاه باشد (حدود 5 کلمه)

پ- آشنایی با برخی آموزه­ های قرآنی

o       آشنایی با برخی آموزه ­های اخلاقی و رفتاری از قرآن کریم یا درباره­ ی قرآن کریم

o       آشنایی با برخی از صفات خدا مانند مهربانی، بخشندگی، و توانایی در قالب آموزه ­های قرآنی

o       آشنایی به حفظ اشعار و سرودهای قرآنی

ت- علاقه به شنیدن برخی از داستان­های قرآنی

o       آشنایی با برخی از داستان­های قرآن کریم

o       آشنایی با داستان­هایی درباره­ی قرآن کریم یا آموزه­ های قرآنی

ث- علاقه به یادگیری خواندن قرآن کریم

o       خواندن کلمات، عبارات و آیات ساده و کوتاه قرآن کریم (به دور از هرگونه الزام و اجبار در آموزش نشانه ­ها).

 

هدف ششم: پرورش ذوق هنری وزیبایی شناسی

 


الف- توجه به زیبایی ­های آفرینش و لذت بردن از آن­ها

o       بیان و توصیف زیبایی محیط زندگی

o       بیان احساسات کلامی و غیرکلامی

ب- خلق آثار هنری یا اجرای آن

o       ساختن کاردستی

o       نقاشی کردن / ترکیب رنگ­ها / رنگ ­آمیزی کردن

o       حفظ اشعار موزون / بیان کلمه­ های معنادار و هم قافیه / شناخت و تولید صدای موزون

o       بیان و خلق داستان

o       شرکت در نمایش ­های خلاق

 

هدف هفتم: تقویت حس دینی و علایق مذهبی


الف- تقویت انس و ارتباط با خداوند مهربان با عنایت به:

o       دوست داشتن خدا / شروع کار با نام خدا

o       علاقه به کارهایی که خدا دوست دارد (نماز، روزه، پاکی و ...)

o       دعا کردن.

ب- آشنایی با نعمت­های خداوند و تشکر از او

o       آشنایی با نعمت­های خداوند؛ از جمله: پدر، مادر، خواهر، برادر، اعضای بدن، زیبایی­ های آفرینش (گیاهان، باران و...) و استفاده ی درست از آنها

o       شکرگزاری از خداوند / تشکر از دیگران

پ- آشنایی با پیامبران و اهل بیت (ع) و انس با ایشان، با تاکید بر آخرین پیامبر صلی اله علیه و آله - و آخرین پیشوای معصوم (عج)

o       آشنایی با پیامبران و ائمه (ع) با تاکید بر رفتار آنان با کودکان / احترام گزاردن به آنان

o       سعی در خشنود کردن چهارده معصوم(ع) خاصه امام زمان (عج) از طریق انجام دادن کارهای خوب مانند محبت کردن و احترام گزاردن به پدر، مادر، مربی و دیگران

 

هدف هشتم: پرورش هویت ملی


الف- تقویت تعلقات دینی و ملی

o       افتخار به مسلمان و ایرانی بودن

o       آشنایی و علاقه به امام خمینی (ره)، رهبری انقلاب و شخصیت­ های دینی و ملی

o       آشنایی و علاقه به مسجد و مکان­ های زیارتی

o       آشنایی و علاقه به میراث فرهنگی (اماکن تاریخی، آداب و رسوم پسندیده و ...).

ب- شناخت، تقویت علاقه و احترام به نمادهای ملی

o       شناخت پرچم جمهوری اسلامی ایران و احترام به آن

o       حفظ کردن سرود ملی کشور و احترام به آن

o       آشنایی اجمالی با نقشه کشور ایران

o       آشنایی با زبان فارسی و علاقه به آن

o       آشنایی با نام رهبر و رئیس جمهوری و احترام به آن ها

پ- آشنایی و احترام گزاردن به آداب و رسوم و مناسبت­های دینی و ملی


o       توجه به اعیاد و مناسبت­های مهم اسلامی، ایرانی و انقلابی (مبعث، غدیر، نیمه شعبان، فطر، قربان و نوروز، محرم و روز عاشورا، ماه رمضان، شب های قدر، دهه ی فجر، 12 فروردین، روز مادر، روز پدر، روز معلم، روز طبیعت، روز درختکاری و شب یلدا) و علاقه به حضور در مناسبت­ها

 

هدف نهم: پرورش مهارت­های زبان فارسی

 


الف- پرورش مهارت­های زبان در مناطق فارسی زبان

1.      گوش دادن

o       دقت در گوش دادن: تشخیص زیر و بمی صداها / تشخیص و پیدا کردن منبع و جهت صدا / توجه و دقت به صداهای اول و آخر کلمات / گوش دادن و تشخیص صداهای پیرامون (ریزش باران، صدای سم اسب، صدای حیوانات، ضربان قلب، آژیر، بوق و ...) / گوش دادن به سخنان دیگران / گوش دادن به سکوت

o       درک پیام­ های کلامی و غیر­کلامی: درک اشارات، لحن و آهنگ در کلام / درک گونه­ ی زبان فارسی معیار (محاوره­ای و نوشتاری) / پیروی از دستورالعمل­ ها و فرمان­ های ساده (تا سه فرمان) / درک کلام موزون / گسترش گنجینه ­ی واژگان

o       دریافت هسته­ ی معنایی پیام: درک نظریات محسوس گوینده

o       ارتباط میان بخش­های یک پیام: تشخیص توالی رویدادها در قصه / ارتباط بین پیام­ های کلامی و غیرکلامی

2.      سخن گفتن

o       به کارگیری کارافزارهای مناسب ارتباطی در سخن گفتن: به کارگیری مناسب حرکات اعضای بدن (دست، سر، چهره و ...) / به کارگیری مناسب لحن و آهنگ صدا در موقعیتهای مختلف سخن گفتن

o       حرکت از سخن خود­محور به گفت­و­گوی دوسویه: شرکت در بحث و گفت­و­گوهای کلاسی / پاسخ به سوالات

o        سخن گفتن در برابر جمع: بیان اندیشه، توصیف و توضیح دیده­ ها و شنیده­ ها در جمع بدون اضطراب و شتاب زدگی / بیان احساسات خود در شادی­ها و غم­ها / بیان صحیح کلمات / بکارگیری جملات و عبارات کوتاه / کامل کردن عبارات کوتاه (گفتاری) / به کارگیری سبک­ های زبان غیر رسمی (دوستانه ، مودبانه).

3.      خواندن

o       درک پیام تصاویر (متوالی و غیرمتوالی) / ارتباط بین بخش­های مختلف تصاویر / ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری

4.      نوشتن

o       صحیح به دست گرفتن مداد / دوره کشی نوشتاری / وصل کردن خط­ چین­ها و نقطه­ ها / ترسیم خطوط جهت­ دار و منظم از راست به چپ، افقی و عمودی / ترسیم تفکرات در قالب خطوط ابداعی

ب- پرورش مهارت­های زبانی در مناطق دو­زبانه

v    کسب توانش زبانی و ارتباطی به زبان فارسی

1.      گوش دادن

o       شناسایی نام اشیا و پدیده های موجود در محیط

o       درک درست کلمه ­ها، جمله ­ها و گفتمان­ های ساده

o       درک محور اصلی گفته­ ها

o       پیروی از دستورالعمل­ های ساده و متناسب

o       درک و فهم پیام­های (کلامی و غیرکلامی) ساده

o       درک آهنگ و لحن کلام

o       تمییز کلام موزون از غیرموزون

2.      سخن گفتن

o       به کارگیری واژه­ ها و جمله­ های پرکاربرد با الگوی دستوری مناسب

o       توصیف و روایت ساده درباره­ ی دیده­ ها و شنیده ­ها

o       طرح پرسش­ های ساده و پاسخ­گویی به این نوع پرسش­ها

o       به کارگیری کارکردها و نقش­های پرکاربرد زبان

o       به کارگیری درست افعال، ضمایر، صفات و قیود

3.      آمادگی برای خواندن و نوشتن

o       تصویرخوانی به زبان فارسی

o       صحیح به دست گرفتن مداد

o       وصل کردن خط چین­ها و نقطه­ ها

o       ترسیم خطوط (افقی، عمودی، گرد، سه گوش و چهارگوش)

 v    ارتقای نگرش مثبت به زبان فارسی

o       علاقه مندی نسبت به استفاده از واژه­ ها و عبارات زبان فارسی

o       علاقه مندی به شرکت در گفت­گوهای کلاسی و غیرکلاسی

o       گرایش مثبت نسبت به برقراری ارتباط عاطفی با شنونده

o       التذاذ از کلام آهنگین فارسی

 

هدف دهم: ارتقای سطح بهداشت و ایمنی

 

الف- بهداشت جسمی

o       آشنایی با اعضای بدن و نحوه­ ی مراقبت از آن­ها (چشم، گوش، دندان، پوست و ...)

o       رعایت بهداشت بدن (استحمام، مسواک زدن، کوتاه نگه داشتن ناخن و ...)

o       استفاده از وسایل شخصی (مسواک، لیوان، دستمال، شانه و ...)

o       رعایت بهداشت هنگام غذا خوردن (شستن دست ها، نخوردن میوه­ ی نشسته و ...)

o       رعایت بهداشت در استفاده از پوشاک

o       تغذیه ی سالم و مفید

o       رعایت بهداشت در مکان­های عمومی (پارک­ها، مراکز آموزشی و ...)

o       رعایت بهداشت پس از تماس با حیوانات، گیاهان، خاک و ... .

ب- ایمنی

o       رعایت نکات ایمنی هنگام فعالیت­ها

o       رعایت ایمنی در حوادث غیر مترقبه (متناسب محیط زندگی)

o       پرهیز از بازی با وسایل خطرناک (چاقو، کبریت، اجاق گاز، بخاری و ...)

o       پرهیز از ارتباط با افراد ناآشنا بدون حضور بزرگ­ترها (پدر، مادر و ...).

 

هدف یازدهم: آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن

 

الف- آشنایی با نعمت­های خداوند و زیبایی­ های آفرینش

o       محیط زیست و توجه به زیبایی­ های آن (خانه، خیابان، پارک، جنگل، کوه، دریا، رود و ...)

o       گیاهان، ویژگی­ها، زیبایی­ها و فواید آن

o       جانوران، ویژگی­ها، زیبایی­ها و فواید آن

o       آب، زیبایی­ها و نقش آن در زندگی موجودات

o       آسمان و زیبایی­های آن (خورشید و آفتاب، ماه و مهتاب، ستارگان، روز و شب، ابر و ...)

o       منابع و نقش آن در زندگی موجودات (آب، برق، گاز، سوخت، درخت و ...)

o       هوا و نقش آن در زندگی موجودات

ب- حفظ و مراقبت از نعمت­های خداوند

o       حفظ و مراقبت از گیاهان (آب دادن به گیاهان، خودداری از شکستن شاخه­ ها و ...)

o       حفظ و مراقبت از حیوانات ( غذا دادن به آن­ها، خودداری از آزار دادن آن­ها و ...)

o       صرفه جویی در مصرف منابع (آب، گاز، برق، درخت و ...)

o       خودداری از آلوده کردن آب­ ها

o       ریختن زباله در کیسه یا سطل مخصوص / تفکیک زباله و ذکر علت آن

o       خودداری از ایجاد آلودگی­ های صوتی

o       آشنایی با آلوده­ کننده­ های هوا