هدف اول: پرورش مهارتهای جسمی – حرکتی |
الف- توسعه توانایی های جسمی – حرکتی
o انجام دادن صحیح فعالیت هایی چون نشستن، راه رفتن، چرخیدن، جهیدن، دویدن، پریدن، درجازدن، جمع و بازکردن اندامها، خوابیدن و ... .
ب- تقویت و هماهنگی توانایی های جسمی – حرکتی
o لی لی کردن- جاخالی دادن- راه رفتن روی خطوط مستقیم، زاویهدار و شیبدار- هدفگیری- ضربه زدن با پا و دست- بریدن - سوزن نخ کردن (سوزن بزرگ و نوک گرد) - دوختن - تاکردن- چسباندن - پر و خالی کردن - بستن بند کفش- باز و بسته کردن دکمه - ترسیم - رنگ کردن - تقلید کردن از حرکات - حمل صحیح اشیا - پرتاب و دریافت کردن اشیا و ... .
هدف دوم: پرورش روحیه و رفتار عاطفی |
الف- ابراز صحیح عواطف در زمان و مکان مناسب
o ابراز محبت، همدلی و همدردی با دیگران، به فراخور شرایط و اشخاص
o ابراز خوشحالی و تقدیر از کارهای شایسته دیگران
o ابراز ناخشنودی از کارهای ناشایست
o و ...
ب- شناخت، کنترل و ابراز مناسب هیجانات
o واکنش صحیح به هنگام شادی، سرور، خنده و یا غم، اندوه وگریه
o خودکنترلی به هنگام خشم و نفرت
o برخورد مناسب در زمان ترس، اضطراب و نگرانی
o و ...
هدف سوم: پرورش مهارت های ذهنی |
الف – افزایش دقت و تمرکز
o افزایش تمرکز 15-10 دقیقه، از طریق تجارب یادگیری
o تقویت قدرت حافظه.
ب- ارتقای توانایی تفکر منطقی، حل مسئله و تصمیم گیری
o تمایل به گوش دادن نظر دیگران در حل مسائل
o تصمیم گیری در انجام دادن فعالیت های روزانه و ارائه ی راه حل برای مسائل روزمره
o بیان دلایل منطقی ساده برای عمل خود
پ- پرورش خلاقیت
o ارائه ایده های نو و راه حلهای عملی جدید (از نگاه کودک) با استفاده از امکانات موجود
o پاسخ گویی به سوالات از نوع باز
o علاقه به تولید و مشارکت در فعالیت ها و بازی های خلاق
ت- تقویت روحیه پرسشگری
o علاقه به پرسش در زمینه های گوناگون(اتفاقات روزمره، محیط، پدیده ها، خودش و...)
o پیگیری پاسخ ها و طرح سوالات جدید
o علاقه به شرکت در بازی ها و فعالیت هایی که چیستی و چرایی را مطرح می کند.
ث- ارتقای سطح مهارت تشخیص با بهره گیری از حواس پنجگانه
o تشخیص رنگ ها، طعم ها، بوها، دما، زبری، نرمی و ...
o درک مفهوم اندازه و مقدار (کوچک، بزرگ/ کوتاه، بلند/ کم، زیاد/ و ...)
o درک مفاهیم فضایی (بالا، پایین/ زیر، رو/ پشت، جلو/ داخل، خارج/ راست، چپ/ کنار)
o تشخیص اشیا و اشکال و ویژگی های آنها (چهارگوش، گردی، سه گوش)
o دسته بندی بر اساس دو، تا سه ویژگی (اندازه - رنگ - شکل)
o مرتب کردن (از کوچک به بزرگ و بالعکس، کوتاه به بلند و بالعکس، کمرنگ به پررنگ و بالعکس)
o برقراری تناظر یک به یک بین اعضای دو مجموعه
o تعیین اندازه ی اشیا بدون استفاده از ابزار استاندارد (وزن، مقدار، درازا و پهنا)
o تشخیص رابطه ی کل و جزء
o تشخیص عدم تعلق یک شیء به یک مجموعه.
هدف چهارم: پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی |
هدف چهارم: پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی
الف- در حوزه ی اجتماعی
o تمایل به گوش دادن نظر دیگران
o مهربانی با دیگران و بیزاری از بدکاران و دشمنان
o احترام گزاردن به دیگران (پدر و مادر، بزرگترها، مربیان و معلم ها، همسالان، کوچکترها)
o انعطاف پذیری
o رعایت قوانین گروهی
o مشارکت پذیری در فعالیتها
o توانایی ابراز خود در جمع
o آشنایی با هدیه دادن در موقعیت های مناسب
o رعایت آداب روابط اجتماعی (سلام کردن، خداحافظی کردن، خوش قولی، تشکر، عذرخواهی، درزدن و اجازه گرفتن قبل از ورود به اتاق و کلاس و ...)
o رعایت حال دیگران در هنگام بازی و فعالیت
o امانت داری و حفظ اموال عمومی
o راستگویی و صداقت در روابط اجتماعی
o همدردی کردن با دیگران
o کمک کردن به دیگران
o آشنایی و استفاده ی صحیح از بعضی از رسانه ها (رادیو، رایانه، کتاب، مجله و ...)
o آشنایی با مقررات عبور و مرور (چراغ راهنما، پل عابر پیاده و ...)
o آشنایی با برخی مشاغل و احترام گزاردن به آنها (معلم، پزشک، کشاورز، پلیس، رفتگر، نانوا و ...)
o آشنایی با نحوه ی زندگی مردم و احترام به آن (شهری، روستایی، چادرنشینی)
ب- در حوزه ی فردی
o توجه به نظافت و آراستگی
o عادت به راستگویی
o نظم پذیری در کارها (وقت شناسی و ...)
o انجام دادن کارهای شخصی
o آشنایی با برخی آداب خوردن و آشامیدن
o صبر و تحمل در کارها
o درست مصرف کردن
o انتقادپذیری
o افزایش اعتماد به نفس (دوست داشتن خود، احترام به خود و...)
o آشنایی و علاقه به فرهنگ حیا و عفاف مانند پوشش اسلامی.
هدف پنجم: انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن |
انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن
الف- علاقه به شنیدن قرائت زیبا و جذاب آیات قرآن کریم
o شنیدن صوت زیبای قرآن
o علاقه به شرکت در جمع خوانی سوره های کوتاه قرآن و سعی در تقلید از قرائت زیبای آن.
ب- علاقه به حفظ برخی آیات و سوره های کوتاه قرآن کریم
o حفظ برخی از سوره هایی که دارای آیات ساده، موزون و کوتاه است مانند: سوره های توحید، کوثر، ناس، عصر، نصر، حمد، فلق، قدر.
o حفظ برخی عبارات و آیاتی که دارای ترکیب های ساده، روان، موزون و کوتاه باشد (حدود 5 کلمه)
پ- آشنایی با برخی آموزه های قرآنی
o آشنایی با برخی آموزه های اخلاقی و رفتاری از قرآن کریم یا درباره ی قرآن کریم
o آشنایی با برخی از صفات خدا مانند مهربانی، بخشندگی، و توانایی در قالب آموزه های قرآنی
o آشنایی به حفظ اشعار و سرودهای قرآنی
ت- علاقه به شنیدن برخی از داستانهای قرآنی
o آشنایی با برخی از داستانهای قرآن کریم
o آشنایی با داستانهایی دربارهی قرآن کریم یا آموزه های قرآنی
ث- علاقه به یادگیری خواندن قرآن کریم
o خواندن کلمات، عبارات و آیات ساده و کوتاه قرآن کریم (به دور از هرگونه الزام و اجبار در آموزش نشانه ها).
هدف ششم: پرورش ذوق هنری وزیبایی شناسی |
الف- توجه به زیبایی های آفرینش و لذت بردن از آنها
o بیان و توصیف زیبایی محیط زندگی
o بیان احساسات کلامی و غیرکلامی
ب- خلق آثار هنری یا اجرای آن
o ساختن کاردستی
o نقاشی کردن / ترکیب رنگها / رنگ آمیزی کردن
o حفظ اشعار موزون / بیان کلمه های معنادار و هم قافیه / شناخت و تولید صدای موزون
o بیان و خلق داستان
o شرکت در نمایش های خلاق
هدف هفتم: تقویت حس دینی و علایق مذهبی |
الف- تقویت انس و ارتباط با خداوند مهربان با عنایت به:
o دوست داشتن خدا / شروع کار با نام خدا
o علاقه به کارهایی که خدا دوست دارد (نماز، روزه، پاکی و ...)
o دعا کردن.
ب- آشنایی با نعمتهای خداوند و تشکر از او
o آشنایی با نعمتهای خداوند؛ از جمله: پدر، مادر، خواهر، برادر، اعضای بدن، زیبایی های آفرینش (گیاهان، باران و...) و استفاده ی درست از آنها
o شکرگزاری از خداوند / تشکر از دیگران
پ- آشنایی با پیامبران و اهل بیت (ع) و انس با ایشان، با تاکید بر آخرین پیامبر صلی اله علیه و آله - و آخرین پیشوای معصوم (عج)
o آشنایی با پیامبران و ائمه (ع) با تاکید بر رفتار آنان با کودکان / احترام گزاردن به آنان
o سعی در خشنود کردن چهارده معصوم(ع) خاصه امام زمان (عج) از طریق انجام دادن کارهای خوب مانند محبت کردن و احترام گزاردن به پدر، مادر، مربی و دیگران
هدف هشتم: پرورش هویت ملی |
الف- تقویت تعلقات دینی و ملی
o افتخار به مسلمان و ایرانی بودن
o آشنایی و علاقه به امام خمینی (ره)، رهبری انقلاب و شخصیت های دینی و ملی
o آشنایی و علاقه به مسجد و مکان های زیارتی
o آشنایی و علاقه به میراث فرهنگی (اماکن تاریخی، آداب و رسوم پسندیده و ...).
ب- شناخت، تقویت علاقه و احترام به نمادهای ملی
o شناخت پرچم جمهوری اسلامی ایران و احترام به آن
o حفظ کردن سرود ملی کشور و احترام به آن
o آشنایی اجمالی با نقشه کشور ایران
o آشنایی با زبان فارسی و علاقه به آن
o آشنایی با نام رهبر و رئیس جمهوری و احترام به آن ها
پ- آشنایی و احترام گزاردن به آداب و رسوم و مناسبتهای دینی و ملی
o توجه به اعیاد و مناسبتهای مهم اسلامی، ایرانی و انقلابی (مبعث، غدیر، نیمه شعبان، فطر، قربان و نوروز، محرم و روز عاشورا، ماه رمضان، شب های قدر، دهه ی فجر، 12 فروردین، روز مادر، روز پدر، روز معلم، روز طبیعت، روز درختکاری و شب یلدا) و علاقه به حضور در مناسبتها
هدف نهم: پرورش مهارتهای زبان فارسی |
الف- پرورش مهارتهای زبان در مناطق فارسی زبان
1. گوش دادن
o دقت در گوش دادن: تشخیص زیر و بمی صداها / تشخیص و پیدا کردن منبع و جهت صدا / توجه و دقت به صداهای اول و آخر کلمات / گوش دادن و تشخیص صداهای پیرامون (ریزش باران، صدای سم اسب، صدای حیوانات، ضربان قلب، آژیر، بوق و ...) / گوش دادن به سخنان دیگران / گوش دادن به سکوت
o درک پیام های کلامی و غیرکلامی: درک اشارات، لحن و آهنگ در کلام / درک گونه ی زبان فارسی معیار (محاورهای و نوشتاری) / پیروی از دستورالعمل ها و فرمان های ساده (تا سه فرمان) / درک کلام موزون / گسترش گنجینه ی واژگان
o دریافت هسته ی معنایی پیام: درک نظریات محسوس گوینده
o ارتباط میان بخشهای یک پیام: تشخیص توالی رویدادها در قصه / ارتباط بین پیام های کلامی و غیرکلامی
2. سخن گفتن
o به کارگیری کارافزارهای مناسب ارتباطی در سخن گفتن: به کارگیری مناسب حرکات اعضای بدن (دست، سر، چهره و ...) / به کارگیری مناسب لحن و آهنگ صدا در موقعیتهای مختلف سخن گفتن
o حرکت از سخن خودمحور به گفتوگوی دوسویه: شرکت در بحث و گفتوگوهای کلاسی / پاسخ به سوالات
o سخن گفتن در برابر جمع: بیان اندیشه، توصیف و توضیح دیده ها و شنیده ها در جمع بدون اضطراب و شتاب زدگی / بیان احساسات خود در شادیها و غمها / بیان صحیح کلمات / بکارگیری جملات و عبارات کوتاه / کامل کردن عبارات کوتاه (گفتاری) / به کارگیری سبک های زبان غیر رسمی (دوستانه ، مودبانه).
3. خواندن
o درک پیام تصاویر (متوالی و غیرمتوالی) / ارتباط بین بخشهای مختلف تصاویر / ارتباط نماد تصویری با نماد نوشتاری
4. نوشتن
o صحیح به دست گرفتن مداد / دوره کشی نوشتاری / وصل کردن خط چینها و نقطه ها / ترسیم خطوط جهت دار و منظم از راست به چپ، افقی و عمودی / ترسیم تفکرات در قالب خطوط ابداعی
ب- پرورش مهارتهای زبانی در مناطق دوزبانه
v کسب توانش زبانی و ارتباطی به زبان فارسی
1. گوش دادن
o شناسایی نام اشیا و پدیده های موجود در محیط
o درک درست کلمه ها، جمله ها و گفتمان های ساده
o درک محور اصلی گفته ها
o پیروی از دستورالعمل های ساده و متناسب
o درک و فهم پیامهای (کلامی و غیرکلامی) ساده
o درک آهنگ و لحن کلام
o تمییز کلام موزون از غیرموزون
2. سخن گفتن
o به کارگیری واژه ها و جمله های پرکاربرد با الگوی دستوری مناسب
o توصیف و روایت ساده درباره ی دیده ها و شنیده ها
o طرح پرسش های ساده و پاسخگویی به این نوع پرسشها
o به کارگیری کارکردها و نقشهای پرکاربرد زبان
o به کارگیری درست افعال، ضمایر، صفات و قیود
3. آمادگی برای خواندن و نوشتن
o تصویرخوانی به زبان فارسی
o صحیح به دست گرفتن مداد
o وصل کردن خط چینها و نقطه ها
o ترسیم خطوط (افقی، عمودی، گرد، سه گوش و چهارگوش)
v ارتقای نگرش مثبت به زبان فارسی
o علاقه مندی نسبت به استفاده از واژه ها و عبارات زبان فارسی
o علاقه مندی به شرکت در گفتگوهای کلاسی و غیرکلاسی
o گرایش مثبت نسبت به برقراری ارتباط عاطفی با شنونده
o التذاذ از کلام آهنگین فارسی
هدف دهم: ارتقای سطح بهداشت و ایمنی |
الف- بهداشت جسمی
o آشنایی با اعضای بدن و نحوه ی مراقبت از آنها (چشم، گوش، دندان، پوست و ...)
o رعایت بهداشت بدن (استحمام، مسواک زدن، کوتاه نگه داشتن ناخن و ...)
o استفاده از وسایل شخصی (مسواک، لیوان، دستمال، شانه و ...)
o رعایت بهداشت هنگام غذا خوردن (شستن دست ها، نخوردن میوه ی نشسته و ...)
o رعایت بهداشت در استفاده از پوشاک
o تغذیه ی سالم و مفید
o رعایت بهداشت در مکانهای عمومی (پارکها، مراکز آموزشی و ...)
o رعایت بهداشت پس از تماس با حیوانات، گیاهان، خاک و ... .
ب- ایمنی
o رعایت نکات ایمنی هنگام فعالیتها
o رعایت ایمنی در حوادث غیر مترقبه (متناسب محیط زندگی)
o پرهیز از بازی با وسایل خطرناک (چاقو، کبریت، اجاق گاز، بخاری و ...)
o پرهیز از ارتباط با افراد ناآشنا بدون حضور بزرگترها (پدر، مادر و ...).
هدف یازدهم: آشنایی با محیط زیست و علاقه و انس با طبیعت و حفظ آن |
الف- آشنایی با نعمتهای خداوند و زیبایی های آفرینش
o محیط زیست و توجه به زیبایی های آن (خانه، خیابان، پارک، جنگل، کوه، دریا، رود و ...)
o گیاهان، ویژگیها، زیباییها و فواید آن
o جانوران، ویژگیها، زیباییها و فواید آن
o آب، زیباییها و نقش آن در زندگی موجودات
o آسمان و زیباییهای آن (خورشید و آفتاب، ماه و مهتاب، ستارگان، روز و شب، ابر و ...)
o منابع و نقش آن در زندگی موجودات (آب، برق، گاز، سوخت، درخت و ...)
o هوا و نقش آن در زندگی موجودات
ب- حفظ و مراقبت از نعمتهای خداوند
o حفظ و مراقبت از گیاهان (آب دادن به گیاهان، خودداری از شکستن شاخه ها و ...)
o حفظ و مراقبت از حیوانات ( غذا دادن به آنها، خودداری از آزار دادن آنها و ...)
o صرفه جویی در مصرف منابع (آب، گاز، برق، درخت و ...)
o خودداری از آلوده کردن آب ها
o ریختن زباله در کیسه یا سطل مخصوص / تفکیک زباله و ذکر علت آن
o خودداری از ایجاد آلودگی های صوتی
o آشنایی با آلوده کننده های هوا
هدفوه قربان
باسلام
تشکر از لطف شما
من ازین که درکشورم معلمانی خلاق وپویا یافت می شود به خود می بالم
موفق باشید وشاد
Bayram gözəllikdir . gözəlliklər sizin olsun . bayram ümüddür . ümüdləriniz gərçək olsun . novrooz bayramız mübarək .
پیشاپیش عید نوروز و سال نو بر شما مبارک باد.
وبسایت روستای سوها راه اندازی شد ...
www.suha.ir
سلام عموجان
خسته نباشی
سال جدید پربرکت و سرشار از آرامش را برایتان آرزومندم. من را هم دعا کنید.
سلام عموجان
وبلاگ شما در قسمت پیوند های وبسایت سوها قرار گرفت.
و وبسایت علمی ای هم در راه است.
باز هم ممنون.
با سلام
ضمن تشکر از وبلاگ علمی و پر بارتان، اگر امکانش هست ور رابطه با اهداف پیش دبستانی رفرنس دهید تا بتوانم از آن در پایان نامه ی تحصیلات تکمیلی خود استفاده کنم.
با سپاس